Dag 1 Uitwisseling Israël - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Annemarie Hoogland - WaarBenJij.nu Dag 1 Uitwisseling Israël - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Annemarie Hoogland - WaarBenJij.nu

Dag 1 Uitwisseling Israël

Door: Annemarie Hoogland

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

07 Februari 2014 | Nederland, Schiphol

Vrijdag 7 februari
Om 3 uur 's ochtends ging de wekker. Beetje vroeg misschien, maar dat is ook niet erg, want je wil toch op tijd op het vliegveld staan. En daar kwam bij dat ik toch niet meer kon slapen van de zenuwen...
Om 5 uur in de auto, op naar Schiphol! Kwart over 6 afgesproken met alle Nederlanders. Was een leuk weerzien met iedereen.
Inchecken voor het vliegveld was spannend, anders dan normaal, maar iedereen is er heelhuids uitgekomen! Na de paspoort controle was het dan eindelijk zover, afscheid van familie en naar de gate! De bodycheck was ook een vreemde ervaring, maar ook wel grappig om mee gemaakt te hebben.
Eindelijk konden we boarden.. Toen het vliegtuig in.. 5 uur lang, en het was gezellig.Volgens mij heeft niemand zich verveeld. 's Middags om half 4 pas aankomst op Ben Gurion Airport Tel Aviv. Koffers pakken ging vlug, nog 1 keer paspoort controle en klaar om Israël onveilig te maken! Wat een ongelooflijk warm welkom! We werden opgewacht door alle Israëlische hosts met een enorme vlag waarop in koeienletters HARTELIJK WELKOM stond. Iedereen herkende vrijwel gelijk zijn eigen host. Maar de meesten gingen ook best snel naar zijn/haar gastgezin. Moe van de reis en nieuwsgierig naar het onderkomen voor 1 hele week.
's Avonds was een avond om bij te komen, maar vooral ook om kennis te maken met onmiskenbaar belangrijk Israëlisch gebruik.
Het was vrijdag, dat houdt in Israël in: Shabbat dinner... Een heel uitgebreid diner met alle familieleden, en allerlei heerlijke gerechten. In ons gezin was dit dé kans om meer over de Joodse cultuur te leren en vooral ook om de familie beter te leren kennen! Een drukke, vermoeiende dag, maar wel heel erg veel genoten en geleerd!